فرصتي كه براي يادگيري از دست داديم

  • Home
  • فرصتي كه براي يادگيري از دست داديم
Shape Image One

الهه حسن‌پور

ضرورت آموزش زبان در مدارس همگام با پيشرفت جهاني‌سازي در هزاره سوم و عصر ارتباطات و دنياي رو به پيشرفت كنوني، اهميت يادگيري و تسلط بر زبان، يكي از نيازهاي مبرم و مهم است. امروزه با توجه به ايجاد تغييرات فرهنگي و تاثير عوامل مختلف در زندگي و تغيير شيوه زندگي، ضرورت كسب توانايي لازم و اساسي جهت افزايش كارآمدي و ارتباط موثر در دهكده جهاني بيش از پيش احساس مي‌شود. در بيشتر بازي‌هاي كامپيوتري و فيلم‌ها و انيميشن‌هاي كودكان با واژه‌ها و جملات انگليسي برخورد دارند و آموزش و يادگيري زبان از سنين طلايي و ابتداي كودكي مناسب‌تر است زيرا توانايي آموختن زبان دوم با تلفظ صحيح و صحبت كردن پس از آموختن ارتباط‌گيري به وسيله زبان مادري كه در سه‌سالگي تكميل مي‌شود يعني از چهار تا پنج‌سالگي به بعد بايد شروع شود. بنابراين مقطع پيش‌دبستاني و ابتدايي و متوسطه اول بهترين زمان يادگيري زبان است. يادگيري زبان دوم موجب مي‌شود تا خلاقيت و مهارت‌ حل مساله در كودكان تقويت يافته و توانايي ارتباط با ساير فرهنگ‌ها را فراهم آورد. پس انتظار مي‌رود كه در آموزش و پرورش، كودكان براي آموختن زبان تشويق و تحسين شوند و كتاب‌هاي عكس‌دار، بازي‌هايي با دستورالعمل‌هاي كوتاه، روزنامه‌ها، ويدئوهاي زبان، آهنگ‌هاي جذاب آموزشي و طبقه‌بندي شده و كارتون‌هاي مورد علاقه كودكان به زبان اصلي در اختيارشان قرار گيرد. آموزش زبان در جمع همسالان و دوستان و هم‌كلاسي‌ها بسيار اثربخش‌تر و لذت‌بخش‌تر است به ويژه اگر به صورت آموزشي از طريق كاربرد شيوه‌هاي نوين و جذاب مانند ايفاي نقش و نمايش، بازي، كاردستي، شعر و سرود و… توام باشد. زبان دوم بايد به صورت هدفمند و توسط افراد حرفه‌اي و مسلط و در مدرسه، آموزش داده شود تا كودك بتواند از سال‌هاي كودكي با دنيا ارتباط برقرار كند و در مدرسه به اندازه علوم و رياضي و فارسي به آموزش زبان اهميت داده شود. از آنجا كه توسعه يافته‌ترين ابزار فكري، زبان است و در جوامع انساني و ميان انسان‌ها براي برقراري ارتباط كه از مهم‌ترين مهارت‌هاي زندگي است بايد براي فراگيري زبان و انتقال مفاهيم از طريق زبان نوشتاري و گفتاري در عصر كنوني بسيار اهميت دارد و از آنجا كه انسان‌ها در كره خاكي به زبان‌هاي مختلفي صحبت مي‌كنند ضروري است تا با آموزش يك زبان واحد به عنوان ابزار اصلي انتقال مفاهيم و براي ايجاد ارتباط ميان مليت‌ها و فرهنگ‌ها در كليه فعاليت‌هاي اجتماعي، مالي، تجاري، علمي و پژوهشي در دنيا برنامه‌ريزي مدون و طبقه‌بندي شده صورت پذيرد و چون زبان يك مهارت است و فرآيندي طولاني است و نياز به تمرين و ممارست دارد و بايد بودجه‌بندي شده و در برنامه درسي دانش‌آموزان قرار گيرد و تا زماني كه حافظه قوي و زمان كافي براي كودكان وجود دارد بايد از آن بهره جست و اين مهم به‌ويژه با توجه به روند پيشرفت جهاني و ارتباطات بين‌المللي در دنياي مدرن امروزي ضرورت بيشتري دارد كه نبايد از آن غافل شد.
پژوهشگر و دكتراي مديريت آموزشي

منبع: روزنامه اعتماد 20 دی 96

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =