سواد تربیتی

  • Home
  • سواد تربیتی
Shape Image One
سواد تربیتی

(۴)

احمد ایزدی

پ_ همه جانبه:

فرآیند تربیت باید بگونه‌ای طراحی و اجرا شود که ضمن کمک به بالندگی متربی ، او را برای ایفاء نقش های شهروندی، اقتصادی و فرهنگی در زمان حال و آینده آماده نماید. برای این منظور ، تربیت در گام نخست باید بر رشد و توسعه شخصیت متربیان تأکید داشته باشد، زیرا، شخصیت مهمترین عنصر درونی موثر بر رفتار انسان است . رفتارهای رشد یافته از شخصیت های رشد یافته صادر می‌شود. دانش آموزانی که در مدرسه با کمک اهداف آموزشی غیر واقعی، روش های انضباطی و آموزشی نامناسب و محتوای فراتر از قدرت شناختی شان احساس کهتری را تجربه می کنند، چگونه می توانند در جامعه از خود رفتارهای رشد یافته نشان دهند؟

شخصیت، سیستم یکپارچه ای است که دارای ابعاد مختلف شناختی، عاطفی و بدنی است و برای رشد آن باید اهداف، برنامه ها و محتوای تعلیم و تربیت ، چه در سطح خانواده و چه در سطح تربیت مدرسه ای و دانشگاهی برای رشد هر سه بعد شخصیت طرح ریزی و اجرا شود و نه اینکه بیشترین توجه از طریق دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی بر رشد بعد شناختی باشد و سایر ابعاد شخصیت که از طریق دروسی مانند انشا، ادبیات، اخلاق و تعلیمات اجتماعی رشد می کنند مورد بی مهری و بی توجه ای قرار گیرد.

متاسفانه در کشور ما هم در سطح تربیت خانوادگی و هم تربیت مدرسه ای و دانشگاهی با این چالش روبرو هستیم که بیشترین توجه به پرورش بعد شناختی داده می شود. والدین و دست اندرکاران امر تربیت آن توجه و دقتی که در دروس شناختی بخرج می دهند، به هیچ وجه برای دروسی مانند انشا، تربیت بدنی، تاریخ، تعلیمات اجتماعی و نظایر آن نشان نمی‌دهند و این موجب خواهد شد که تربیت به تمامی اتفاق نیفتد.

نتیجه چنین نظام تربیتی، فارغ‌التحصیلانی خواهند شد که اگر هم از بعد شناختی قوی و هوشمند باشند، اما از نظر احساسی، اجتماعی، اخلاقی و بدنی نامتعادل اند. در طول تاریخ، جامعه و مردم توسط تربیت یافتگانی تهدید شده اند که از لحاظ تربیتی نامتعادل بوده اند. افرادی همچون چنگیز، هیتلر، استالین، پوتین، بوش پدر و پسر که از لحاظ شناختی قوی، اما از نظر اخلاقی ، احساسی و عاطفی بسیار ضعیف بوده اند. بسیاری از مشکلات سیاسی، ریشه در سیاست مدارانی دارد که از لحاظ تربیتی نامتعادل تربیت شده اند.

والدین باید توجه داشته باشند که اگر می خواهند فرزندان خود را به تمامی تربیت کنند، باید رشد اخلاقی، اجتماعی، احساسی و هیجانی و بدنی را به اندازه رشد شناختی مورد توجه قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =